سمیرای زخم کاری این نوشیدنی را محبوب کرد | چرخش ۳۶۰ درجهای سلیقه غذایی مخاطبان سریالها ؛ از «ماچا»ی سمیرا تا «مارچوبه» غضنفر چمچاره!
به گزارش روبرونیوز، فصل دوم سریال « زخم کاری » که اکنون قسمت دهم خود را پشت سر میگذارد، به نسبت فصل قبل با انتقاداتی از سوی مخاطبین از جمله کمرنگ شدن شخصیت مالک (جواد عزتی)، درنیامدن شخصیت طلوعی و انتخاب بازیگران همراه بوده؛ اگرچه با وجود تمام این انتقادات، زخم کاری طرفداران قابل توجهی برای هر قسمت خود دست و پا کرده و کماکان به خوبی دنبال میشود.
یکی از برجستهترین کاراکترهای این سریال، شخصیت سمیرا است، زنی جاه طلب با پیش زمینه مشکلات روحی-روانی و درگیر یک بازی خطرناک که جان هیچکس در آن به امان نیست. مجموعه رفتارهای سمیرا در دو فصل سریال زخم کاری، مجموعهای از مولفههای خاص از او ساخته و مخاطبان سریال را جذب خود کرده است. رفتارهای سمیرا صرفا به دیالوگها و اکتهای او در مقابل افراد منتهی نمیشود، بلکه سیگار کشیدن و نوشیدنی خوردن او نیز مورد توجه قرار گرفته است.
در یکی از سکانسهای زخم کاری، سمیرا در حال نوشیدن «ماچا» دیده میشود. ماچا یک نوشیدنی سبز رنگ است که با خاصیت چربی سوزی و آنتی اکسیدان به عنوان یک چای، با قیمتی بیشتر از قهوه صرف میشود. نوشیدنی که طی چند سال اخیر در برخی کافهها نیز سرو میشود، اما مانند قهوه و یا دیگر آیتمهای کافه طرفداران زیادی نیافته بود. اما این روند ظاهرا با نوشیدن چای ماچا توسط سمیرا دچار چرخش شده است.
از زمانی که سمیرا در این سریال، ماچا را به عنوان نوشیدنی محبوب خود استفاده کرد، طبق گفته برخی کافهداران در اصفهان و تهران، میزان سفارش ماچا در میان مشتریها افزایش چشمگیری یافته است؛ تا جایی که یکی از کافهداران اصفهان مطرح کرد که از زمان شروع فصل دو این سریال ماچا به صورت هر روزه سفارش داده میشود و در یک روز بیش از ۶۰ مورد سفارش ماچا ثبت کردهاند، در حالی که سفارش ماچا پیش از پخش زخم کاری بسیار اندک بوده است.
سابقه تاثیرگذاری سریالها بر توجه مردم به یک نوع نوشیدنی یا خوراکی خاص البته به اینجا ختم نمیشود و در چندسال اخیر نمونههای جالب دیگری نیز داشتهایم؛ از جمله افزایش قابل توجه خرید و مصرف «مارچوبه» پس از انتشار سریال «هیولا» که باعث بازار جالبی نیز در این زمینه ایجاد کرد. در سریال هیولا، استفاده از مارچوبه در یک خانواده ثروتمند به عنوان یک فضیلت و عامل نشان دادن ثروت یاد شده بود و شوخیهایی نیز با این کالا انجام گرفت.
مارچوبه که تا پیش از آن به عنوان یک گیاه در زمینه داروسازی و غذا و تزئین مورد استفاده قرار میگرفت و دارای منشا چینی بود، حالا به کالایی لوکس برای خانوادههای ایران تبدیل شده بود که میزان سرچ بی سابقهای را در گوگل از خود به یادگار گذاشت و محبوبیت این گیاه را ۸۰ درصد افزایش داد؛ گویی همه به دنبال این گیاه کم مصرف بودند. از زمان شروع این سریال تا پایان آن، فروش مارچوبه ۷۰ برابر شد و به عنوان یک کالا در خانوادههای ایرانی، بدون هیچگونه تبلیغات خاص، مورد استفاده قرار گرفت.
شاید اگر در میان دیگر سریالهای چندسال اخیر نیز جستجو کنیم، از تاثیر سینما بر تمرکز جامعه برای مصرف یک کالا نمونههای دیگری نیز بیابیم، اما همین دو نمونه نشان میدهد که یک سریال و شخصیت محبوب برای جامعه، صرفا به خرید اقتصادی آن سریال خلاصه نمیشود و تاثیرات عمیق و دامنهدار دیگری را نیز به دنبال دارد.